Word MantelzorgMaatje

maatjegezocht

Een paar uur per maand over?
En een dorpsgenoot een mooie dag bezorgen?
Word dan

MantelzorgMaatje!

Meer weten?

Bel dan met de contactpersoon van MantelzorgMaatje:

Reina Hes
tel 06-49238814
r.hes@het-bolwerk.eu

www.het-bolwerk.eu

Mûnewei, 1960. Pas in 1974 kregen de straten in Oosternijkerk officiële namen. Wat de inwoners destijds de “Dokkumerwei” noemden, kreeg toen de naam Mûnewei toegewezen als herinnering aan de molen die van 1872 tot 1893 aan het eind van deze straat heeft gestaan; een brand maakte een eind aan het bestaan van die molen. Het tweede huis van links is het in 1935 gebouwde doktershuis, het derde huis stond hier al in 1915. Een aantal bruggetjes is vervangen door een dam, maar dat de huizen oorspronkelijk op bouwland aan de andere kant van die sloot zijn gebouwd, is nog wel te herkennen. De in de oorlog gekapte bomen zijn vervangen door nieuwe exemplaren die al behoorlijke afmetingen aannemen.

Mûnewei richting Niawier anno 2016

maandag 1 mandag 2

Mûnewei, 1936. Het is volop zomer waardoor de huizen een beetje verscholen zijn achter het gebladerte van de aanwezige bomen. De auto staat voor het huis van dokter Dekker; hij liet dat huis in 1935 bouwen en heeft er tot 1966 steeds gewoond. Daarna werd het huis verhuurd en gebruikten de achtereenvolgende dokters van Ternaard het tot 1993 om er spreekuur te houden. De inmiddels verdwenen bruggetjes over de sloot herinneren er aan dat deze huizen zijn gebouwd op voormalig bouwland, de elektriciteitspalen hebben intussen vervanging gekregen onder de grond. Linksachter de boerderij die in 1871 “andersom” werd gezet, rechts daarnaast het elektriciteitshokje dat midden op het kruispunt staat.

De Mûnewei, anno 2016reinder 2 reinder1