Sint Cecilia, 1928. Dit kerkgebouw moet rond 1200 tot stand zijn gekomen, de toren is in ieder geval van die tijd, het schip is later nog eens vergroot. Gedacht wordt dat monniken van het klooster Mariëngaarde de initiatiefnemers zijn geweest; Cecilia, heilige van de muziek, was de geliefde heilige van de bekende abt van dit klooster, Freark fan Hallum. Na de reformatie ging het voorheen katholieke kerkgebouw over naar de hervormden, sinds 2005 hoort het gebouw bij de Protestantse Gemeente Oosternijkerk. In 1935 werd het interieur van de kerk behoorlijk aangepast waarbij ook het raam in het koor (links) werd gedicht en daar een deur werd ingebroken. De toren werd in 1970 gerestaureerd, waarna in 1991 het interieur grootscheeps werd aangepakt. De laatste restauraties vonden plaats in 2001 en 2015 toen o.a. het voegwerk van de toren werd vernieuwd.

Het hervormde kerkgebouw, nu de Sint Caecilia geheten, anno 2015

kerk1 kerk2