De Buorren richting de Sint Cecilia, anno 2016

De Buorren, 1942. Een bijzondere foto, midden in de oorlog gemaakt door een Haagenaar op bezoek in Paesens. Het is nog vroeg in de oorlog dus nog niet alle bomen zijn gekapt om aan brandstof te komen, zie maar links de bomen van de pastorie. Midden op straat loopt onmiskenbaar ‘It Koopmantsje’, Lieuwe Sijtsma, eigenaar van een sigarenwinkeltje die in een van de ‘drie-onder-een-kap’ woningen woonde, rechts achter de heg maar vrijwel onzichtbaar. De weg naar De Lyts Ein, rechts achter de heggen maar voor de woning langs, zou men daar niet vermoeden zo ver is de heg gesitueerd. Het huis van bakker Reinder Buwalda rechts, gebouwd in 1922, ziet er piekfijn uit, maar wat opvalt is het kleine huis links ernaast tegen het hek van het kerkhof aangebouwd. Ook in dit kleine huisje hebben mensen gewoond, de laatste was Lieuwe Theunis Faber in 1933 en voor hem zijn moeder de weduwe van Theunis Aukes Faber. Na 1933 was het huisje steeds in gebruik als pakhuis voor de bakkerij. In 1962 is het huisje afgebroken en de stenen werden door Gerard Groenwold gebruikt om een hok te bouwen bij zijn huis aan het Ald Tún.

27 27a