Foeke Sjoerdsstrjitte anno 2016

Foeke Sjoerdsstrjitte, 1937. Deze straat kreeg in 1974 de naam van schoolmeester-historieschrijver Foeke Sjoerds toebedeeld. Foeke woonde in het huis op de hoek van deze straat met De Buorren, de school was het eerste gebouw aan de rechterkant van de straat; nog net is helemaal rechts daarvan een stukje (hoge) muur te zien. Bij oudere Oosternijkerkers staat deze straat (nog steeds) bekend als De Terp: wij wonen op de terp, zeggen ze dan. Deze naam is mogelijk afkomstig van een stukje weiland achter deze huizen dat rond 1700 ‘De Turp’ werd genoemd. In 1965 is deze naam ook gebruikt voor het toen gebouwde dorpshuis achteraan in deze straat, waarbij naast schuilplaats tegen water ook gedacht werd aan plaats van samenkomst. Een derde naam die voor deze straat is gebruikt, is het ‘Lykpaad’. Deze naam is afkomstig van het aloude gebruik om elke begrafenisstoet naar het kerkhof langs deze straat te leiden. Deze straat was toen nog maar een smal pad naast de hier in 1919 gedempte gracht om de pastorie. Zie ook foto 9 in deze serie. Er zijn vier oude ansichten bekend van deze straat, de andere twee worden later gepubliceerd.
30 30a