NAM truck in Oosternijkerk

NAM-infotruck reist van 20-23 juni door Noordoost Fryslân

NAM info truck.

NAM zal in de week van dinsdag 20 juni tot en met vrijdag 23 juni met haar infotruck op tournee gaan door Noordoost Fryslân. Sinds enkele jaren zet NAM de truck steeds vaker in om met inwoners in gesprek te gaan over gaswinning. NAM is al tientallen jaren actief in Noordoost Fryslân met het winnen van aardgas uit kleine gasvelden.

In de infotruck kan iedereen in gesprek gaan met NAM medewerkers. Ook is er informatiemateriaal aanwezig, zoals gegevens over bodemdaling en de ligging van de gasvelden. Daarnaast wordt informatie gegeven over de rol van het aardgas in de Nederlandse energiehuishouding. Waarom wordt aardgas gewonnen in Nederland?

De NAM medewerkers vinden het belangrijk om in gesprek te blijven met de omgeving, de infotruck blijkt daarbij een belangrijk communicatiemiddel. Zo stond de infotruck vorig jaar in Drenthe en Overijssel. Ook werd al een bezoek aan Ternaard gebracht.

In Nederland zijn zo’n 140 kleine gasvelden. Hoewel deze velden vaak honderden keren kleiner zijn dan het Groningen gasveld, leveren ze samen zo’n 40% van het Nederlandse aardgas. Om het aardgas te winnen zijn in de afgelopen jaren tientallen boringen uitgevoerd. De eerste boring in Noordoost Fryslân was begin jaren 60 bij Blije. Sindsdien zijn zo’n 35 boringen uitgevoerd in Noordoost Fryslân. Vijf jaar gelden werd een nieuwe locatie aangelegd bij Ee. Dat kleine veld levert voldoende aardgas voor alle Friese huishoudens, 12 jaar lang.

Meer informatie: www.facebook.com/naminfryslan

Het programma ziet er als volgt uit:

Dinsdagochtend 20 juni

parkeerplaats MFA Blija