Oosternijkerk toen en nu

Kerkgebouw De Bining, voorheen het gereformeerde kerkgebouw, anno 2016

Gereformeerd Kerkgebouw, 1928. Na een lange aanloop kwam in 1890 ook in Oosternijkerk de Doleantie tot stand. Op 17 maart 1890 werd de eerste kerkenraad bevestigd en al op 16 november van datzelfde jaar kon dit kerkgebouw worden ingewijd. In 1910 werd er aan de achterkant een lokaal aangebouwd, maar een grotere ingreep was de aanbouw van de rechter zijvleugel in 1939. De foto is van voor die tijd want rechts is nog het ‘hoge-nood-gebouwtje’ te zien, voor velen noodzakelijk tijdens de soms wel twee uur durende kerkdiensten. Sinds 2006 is er weer één Protestantse Gemeente in het dorp en kreeg deze kerk de naam ‘De Bining’, daarmee de verbinding uitdragend die na 116 jaar van scheiding weer plaatsvond.

17 a 17