Iuwenâlde tsjerke yn de steigers: “Hy stiet fol op de wyn, dan wurdt de kondysje minder”

OOSTERNIJKERK – De kerktoren van de St. Ceciliatsjerke in Oosternijkerk is de afgelopen periode opgeknapt. Annie Bremer is voorzitter van de kerkenraad van de Protestantse Gemeente: ,,Het is een monumentaal gebouw uit de dertiende eeuw. Er is een lange periode geen onderhoud aan gepleegd. Daarom werd het weer tijd om de voegen aan te pakken.”

Het onderhoudsbedrijf controleert de voegen en de ankers. ,,Het werk is bijna klaar, echter hebben nog niet alle voegen dezelfde kleur, dus daar zijn ze momenteel nog mee bezig.” De kerk staat volop in de wind, en ook de regen heeft vrij spel. Daardoor word de conditie met de loop der jaren slechter. Naast de buitenkant zijn er ook werkzaamheden uitgevoerd aan de binnenkant van het gebouw.

,,Wij hebben beeld en geluid in de kerk laten aanleggen. Afgelopen zondag hadden wij de primeur door middel van het uitzenden van de zendingsdienst.” Een spannende uitzending, nog niet alles verliep vlekkeloos, maar inmiddels zijn een aantal probleempjes opgelost. De afgelopen periode bezochten dertig mensen in de kerk de dienst, allemaal volgens de regels van het RIVM. ,,De mogelijkheid om de dienst van afstand de volgen, is een hele welkome aanvulling en verbetering in deze tijd van corona.”