Onthulling bordjes met historische straatbeelden

Onthulling Bordjes Historische Straatbeelden

Op zaterdag 21 september, begin van de herfst en tevens Burendag, werden in ons dorp onder prachtige weersomstandigheden de dorpsbordjes met historische straatbeelden in gebruik genomen. Een commissie met daarin initiatiefneemster Tirza van der Velde, Reinder Tolsma en de leden van Dorpsbelang Aukje Sikkema en Jelle Wagenaar, is een jaar lang bezig geweest om dit project te realiseren. Dat vertelde woordvoerder Reinder Tolsma voordat Tirza van der Velde de openingshandeling verrichtte door twee vlaggen te verwijderen van een prachtige zuil bij de Sint Ceciliakerk met daarop vier bordjes waarop foto’s van deze zelfde plek van vóór de Tweede Wereldoorlog.

Op zeven plaatsen in het dorp werden paaltjes met daarop oude foto’s geplaatst terwijl op twee plaatsen, kruispunten in het dorp, zuilen staan waarop vier foto’s van deze zelfde plek maar dan minimaal 80 jaar eerder, geplaatst zijn. De foto’s staan op een ‘gouden’ ondergrond waarop een glasplaat van8 millimeteris gegoten waardoor een 3D-effect ontstaat.

Woordvoerder Tolsma vertelde trots dat een en ander zonder subsidie van overheden tot stand is gekomen omdat vrijwel alles door eigen dorpsgenoten is gemaakt en Dorpsbelang de verdere financiering op zich heeft genomen. Ook voor het onderhoud staat het Dorpsbelang, maar Tolsma vond “dat as wy der meïnoar as doarpsgenoaten om tinke, dizze buordsjes noch jierrenlang mei kinne”. Hij hoopte dat de door de gemeente Dongeradeel verwachte stroom toeristen in de komende jaren met genoegen van deze bordjes met historische straatbeelden en toelichtende tekst gebruik zullen maken.

De Oosternijkerkers konden deze middag zelf kennismaken met de bordjes door deel te nemen aan een speurtocht langs alle bordjes waarbij steeds een aantal vragen per bordje moest worden opgelost waarna van de verkregen letters een woord moest worden gemaakt. Dat viel nog niet mee, zo ondervond menigeen, want slechts vijf deelnemers konden een foutloos formulier inleveren. Uit deze goede oplossingen trok Tirza van der Velde als winnaar het koppel Anneke Weidenaar en Jaap Bergema. Zij gingen met een prachtige wissellijst naar huis waarop in miniatuur 12 foto’s waren geplaatst die ook op de bordjes in het dorp te zien zijn.